Älskar doften av böcker

29.01.2024 kl. 08:49
I serien FEM FRÅGOR har turen kommit till Julia Grankull, biblioteksfunktionär på Stadsbiblioteket i Kristinestad. Läs om hennes kärlek till böcker.

Vem är du?

– Jag är ursprungligen från Polen, men har bott i Finland i nitton år. Jag har tidigare jobbat som lärare i engelska och inom småbarnspedagogiken, men under pandemin valde jag att satsa på min dröm – att jobba på bibliotek. Det var också mitt yrkesbyte som ledde oss till Österbotten. Jag valde att börja studera till merkonom med inriktning på bibliotekstjänster på Yrkesakademin i Österbotten och i samband med det flyttade vi till min mans hemstad Kristinestad. Och här trivs vi riktigt bra!

Vad ledde dig till biblioteksbranschen?

– Det är som sagt en dröm jag länge haft, ända sedan jag var ung och fick mina första egna böcker har jag velat jobba på bibliotek. Jag älskar att läsa, men också känslan av fysiska böcker och att få sortera dem i hyllorna. Även hemma har jag alltid haft mina böcker sorterade i alfabetisk ordning eller enligt tema.

Vad gör en biblioteksfunktionär?

– Stadsbiblioteket i Kristinestad är ett ganska litet bibliotek med bara fyra anställda, vilket betyder att vi alla ska vara beredda att rycka in överallt. Till mina huvudsakliga arbetsuppgifter hör att sortera böcker, beställa och registrera nya böcker och sköta kundbetjäningen. Tillsammans med min kollega ansvarar jag också för samarbetet med skolorna och småbarnspedagogiken. Vi tar till exempel emot dagisgrupper här i biblioteket och håller bokprat i skolorna.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag skulle vilja säga doften av böcker, men det låter kanske lite dammigt? Men faktum är att jag älskar bokhanteringen. Men hela processen med samlingarna är min grej – jag trivs också bra med kundbetjäningen och att kunna ge våra kunder en personlig betjäning. Fördelen med ett litet bibliotek är att man lär känna kunderna och har möjlighet att hjälpa dem att hitta böcker som de faktiskt tycker om. Jag tycker också om att följa med utgivningen och fundera på vilka böcker vi ska köpa in.

Vilket är ditt råd till den som är intresserad av biblioteksbranschen?

– Om du är intresserad ska du prova på! Livet är för kort för att jobba med något man inte gillar. Jag tyckte att YA-utbildningen var en bra start och hade möjlighet att avlägga en del av studierna i form av läroavtal, på det sättet fick jag snabbt en bra inblick i vad jobbet går ut på. Om högskolestudier känns svårt går det bra att börja med en merkonomexamen, det finns alltid möjlighet att studera vidare senare. Jobbmöjligheterna är också bra, jag fick fast tjänst direkt efter att jag fått min examen. Just nu studerar jag informationsvetenskap på Åbo Akademis öppna universitet, för att bredda min kunskap, framför allt inom IT och informationssökning. Källkritik är en annan viktig del av dagens biblioteksverksamhet. Det här är ett mångsidigt yrke som hela tiden utvecklas.

Text: Sonja Finholm

Admin Admin